Thursday 31 January 2013

tuntut lah ilmu hingga ke negara china



“ Tuntutlah ilmu sampai ke negeri China, karena sesungguhnya menuntut ilmu sangatlah wajib atas setiap orang muslim”.

Nash di atas adalah matan dari hadits dhoif tetapi diriwayatkan melalui banyak sanad, di antaranya Imam Baihaqi dalam kitab syi’bul iman. Ahli hadits menyatakan di antara perowi hadits tersebut adalah Abu ‘Atikah yang dikatakan oleh ulama’ hadits sebagai perowi dhoif, sehingga muncul banyak pendapat dalam menilai hadits ini sebagai hadits dhoif, bathil atau tidak bersanad.

Namun demikian, menurut al-hafidh al-Mazi : karena hadits ini memiliki banyak jalan (sanad), maka dari dhoif naik ke derajat hasan lighoirihi. Oleh karena itu tidak boleh bagi kita mengatakan bahwa itu bukan hadits.


xpela, kt ambil ini sebagai satu pepatah utk naikkan semangat kt utk menunutu ilmu ye.. kenapa pepatah arab ini mengatakan ke negeri china..?? tidak di negeri lain, jepun ke, malaysia ke..hehe.. ini kerana zaman dulu, tiada lagi kemudahan pengangkutan seperti bas, kapal terbang, kereta api dan sebagainya.. oleh kerana negara china ketika itu sgt maju dari segi keilumuannya, perdagangan nya dan juga pemerintahannya, orang arab berkata, tuntulah ilmu sejauh mungkin walaupun ke negeri china.. tuntut lah ilmu sebanyak mungkin kerana menuntut ilmu wajib ke atas setiap muslim.




oleh itu, saye ingin mengingatkan khususnya kepade diri saye sendiri dan sahabat2 sekalian, tuntut lah ilmu.. pergilah majlis2 ilmu di masjid2, di kelas atau dimana2 sahaja.. yk kelebihan pergi menuntut ilmu.. yang utamanye adalah utk kt mendapatkan ilmu, di majlis ilmu juga dikenali sebagai taman2 syurga, di majlis ilmu juga akan turunnya malaikat memenuhi ruang di majlis ilmu tersebut dan mendoakan kt.. selain itu juga, kt dapat menambah kenalan di dalam mjlis ilmu.. ayuh kt menuntut ilmu..jgn berase cukup ilmu didada, teruskan menuntut ilmu, dan niat kerana ingin mendapat taqwa Allah.. sekian wassalam.. Love Allah.. Love Muhammad S.A.W.. :)

No comments:

Post a Comment